CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SPEKTRUM
Jsme certifikované zařízení poskytující komplexní a dlouhodobé programy primární prevence rizikového chování v třídních kolektivech ZŠ a SŠ v okresech Žďár nad Sázavou a Havlíčkův Brod. Již přes 20 let působíme v Kraji Vysočina a naším zřizovatelem je
Kolpingovo dílo ČR., z. s.
Centrum primární prevence Spektrum si klade za cíl zkvalitňování a zefektivňování programů primární prevence pro jednotlivé školy a třídní kolektivy tak, aby každý program byl
pro konkrétní třídu co nejpřesněji realizován a reagoval na požadavky od třídních učitelů
ve spolupráci se školním metodikem prevence. Programy primární prevence svým obsahem (např. změnou v názorech, v chování, v postojích) napomáhají v další výuce – žáci dokážou přijímat informace, lépe spolupracují, naslouchají, dávají zpětnou vazbu.
Program všeobecné primární prevence (VPP) je určen třídním kolektivům, kde chceme předcházet vzniku a rozvoji rizikového chování v průběhu školní docházky. Program VPP má vždy dva bloky po 3 vyučovacích hodinách.
Programy selektivní primární prevence standartní (SPPS) a selektivní primární prevence rozšířený (SPPR) jsou určeny třídním kolektivům s tématy: vztahovými a závislostními.
Standartní program selektivní primární prevence bude realizována v případech, kde má pedagog podezření na výskyt rizikového chování a chce zmapovat postoje žáků ve vztahu
k rizikovému chování.
Může se jednat o např. narušené vztahy v třídním kolektivu, neschopnosti spolupráce mezi žáky, nevhodnou/ubližující komunikaci mezi žáky, další formy ubližování ve třídě. Dále se může jednat o experimentování nebo užívání návykových látek, a problematické chování v kyberprostoru.
Program SPPS zahrnuje vždy dva bloky po 3 vyučovacích hodinách.
Rozšířený program selektivní primární prevence bude realizován v případech, kdy již rizikové chování probíhá. Je snaha rozkrýt aktuální situaci ve třídě, v níž dochází nebo již došlo k posunu norem chování, řeší se vyčleňování jedinců z kolektivu, či naopak podpora nově příchozího žáka.
Jedná se buď o prevenci látkové i nelátkové závislosti a eliminování už jejích vzniklých dopadů nebo ve vztahové oblasti program představuje šanci společně přenastavit normy
na zdravé a respektující, a zajistit tak každému jednotlivci ve třídě podpůrné prostředí.
Program SPPR zahrnuje tři bloky po 3 vyučovacích hodinách.
Programy primární prevence probíhají ve dvou či třech setkáních během školního roku
s jednou třídou. Jsou realizovány na základě Smlouvy o realizaci programu primární prevence mezi konkrétní školou a Centrem primární prevence Spektrum. Třídní učitel je povinen dle Smlouvy zaslat informace o třídním kolektivu ve vyplněném Dotazníku
pro třídního pedagoga (viz příloha č. 1), jehož cílem je zjistit základní údaje o třídním kolektivu, ve kterém bude program probíhat, o případných specificích, požadavcích zájemce, aby v rámci přípravy programu mohli lektoři lépe využít znalosti prostředí, do kterého
s programem primární prevence vstupují a mohli nastavit program v souladu s potřebami zájemce. Programy probíhají v prostorách budovy školy.
Před začátkem každého programu proběhne rozhovor s třídním učitelem, se školním metodikem prevence, a případně s ředitelem školy. Setkání je směřované k předání doplňujících informací o programu od lektorů a pro další náměty ze strany třídního učitele, metodika prevence a popř. ředitele školy. Programu je vždy přítomen třídní učitel, který na program po skončení naváže následnou prací se třídou dle vlastního uvážení a
dle doporučení lektorů ve spolupráci s školním metodikem prevence. V případě nepřítomnosti třídního učitele je programu přítomen jiný pedagog, se kterým je domluven stejný postup.
Konkrétní proces realizace programu v třídním kolektivu:
V první hodině, tedy v úvodu lektoři s žáky vytvoří komunitní kruh, ve kterém probíhá celý program primární prevence. Proběhne seznámení se žáky, představení lektorů, průběhu programu a činnosti CPP Spektrum. Žáci jsou informováni o formě, obsahu a délce programu, včetně případných rizik. S žáky jsou vydefinována pravidla programu tak, aby byl program přínosný a bezpečný pro každého účastníka. Dále jsou žáci seznámeni se svými právy a informujeme je o způsobech, jak lze podat stížnost na kvalitu nebo způsob vedení programu.
Následuje úvodní technika, která je na uvolnění a navázání komunikace mezi lektory a žáky.
Druhá hodina programu podává informace k tématu, zodpovídají se dotazy
od žáků, mapují se znalosti a dovednosti žáků k dané problematice, korigují se jejich informace, probíhá motivace k uvědomění si vlastního jednání. Vždy probíhá reflexe užitých technik a reflexe, kde žáci prezentují svoje názory a postoje k dané problematice.
Ve třetí hodině programu probíhají techniky na stmelení třídního kolektivu, týmovou spolupráci a efektivní komunikaci ve skupině. Na konci programu je zařazena technika se zaměřením na podporu sebevědomí, budování pozitivních vztahů v kolektivu a ocenění spolužáků.
Program končí ústní/písemnou zpětnou vazbou od žáků na program, která slouží k evaluaci programů a je směrodatná pro další spolupráci lektorů s daným třídním kolektivem. Následuje poděkování celé třídě, ocenění, motivace pro společnou práci třídního kolektivu, předání letáku s kontakty na Centrum primární prevence Spektrum pro další možnosti komunikace spektrum.poradna@kolping.cz.
Úloha třídního/přítomného učitele v době realizace programu:
Pro přínosný a oboustranně příjemný průběh programu primární prevence nabízíme třídnímu/přítomnému učiteli tyto formy, jak se do programu zapojit:
V obou variantách je nezbytné písemné vyjádření třídního učitele k realizovanému programu a názorům žáků v dokumentu Zpětná vazba po programu od přítomného pedagoga
(viz příloha č. 2).
Po programu se koná setkání s třídním/přítomným učitelem, školním metodikem prevence a případně s ředitelem školy. Jsou předány informace a poznatky
o proběhlém programu primární prevence, o třídním kolektivu, možnosti řešení případných problémů v kolektivu a při zjištění rizikového chování jsou doporučeny postupy řešení v rámci Sítě návazné péče. Během programů a po jeho realizaci je možné dále poskytnout následující služby: individuální konzultace, e-mailové konzultace, situační intervence, odkaz do Sítě návazné péče. Dále je škole nabídnuta možnost prezentace programů pro sborovnu a pro rodiče v rámci třídnických schůzek, atp.
Škole je následně zpracována Zpráva z jednotlivých programů primární prevence, která je zaslaná do 1 měsíce ode dne jeho provedení. Tato zpráva obsahuje cíl programu, realizované techniky, zpětné vazby od žáků, závěr a doporučení
pro návaznou práci. Zpráva je škole předána prostřednictvím emailu kontaktní osobě.
Informujeme, že při programech primární prevence s cílovou skupinou jsou využívány metody a techniky práce s prvky interaktivních technik s důrazem na oboustrannou komunikaci: icebreakers (seznamovací a sbližovací hry), sebepoznávací aktivity, prvky zážitkové pedagogiky, skupinové aktivity, řízená diskuse, prvky arteterapie, dramatizace, které nejsou tichá záležitost a je nutné akceptovat určitou míru hovoru a hlučnosti.
Výše uvedené je nezbytné pro zdárnou realizaci programu a návaznou práci pedagoga
s třídním kolektivem.
Centrum primární prevence Spektrum
Žižkova 16
591 01, Žďár nad Sázavou
mob: 774 419 047
Mgr. Petra Nováčková
vedoucí Centra primární prevence
petra.novackova@kolping.cz
Kolpingovo dílo ČR z.s.
náměstí Republiky 286/22
591 01, Žďár nad Sázavou
www.kolping.cz